Winter musthave

Vandaag deel ik een speciale DIY Inspiratie: Winter musthave. Het is winter en dat betekent voor mij bijna altijd koude handen. Met deze super makkelijke DIY laat ik in stappen zien hoe je van een oude trui heerlijke wanten maakt. Een echte winter musthave als je het mij vraagt. Haal de benodigdheden in huis en aan de slag!

wanten

Benodigdheden
Trui of een lap stof
Marker of pen
Schaar
Spelden
Garen
Naald
Eventuele decoraties
Optioneel: Naaimachine

diy-wanten-stappen

Do It Yourself
Stap 1: Zorg ervoor dat de trui of de stof gewassen is, zodat de stof niet krimpt. Het drogen van de stof in een droger op hoge temperatuur kan helpen. Was de tui of stof het liefst in een waszak zodat de wolvezels je wasmachine niet verstopt.

Stap 2: Leg de trui binnenstebuiten, plat op je werkblad. Zorg dat er geen ophopingen van stof aanwezig zijn. Leg je hand paar cm van de rand af en trek met een pen de vorm van je hand over op de stof, laat minimaal 1 cm vrij rondom je vingers. Laat aan de onderkant ongeveer 2,5 – 5 cm over om een manchet te creëren.

Tip: Je kunt op patroon papier eerst een mal van je hand maken en vervolgens op de stof spelden voor een strakker resultaat. Of klik hier voor een patroon.

Stap 3: Knip het patroon uit en zorg ervoor dat je 1 – 2 cm eromheen overhoud. Leg de twee goede kanten op elkaar en speld de stof aan elkaar. Zorg dat je de twee lagen goed vast speld zodat de lagen zullen blijven zitten terwijl je stikt. Pak wanneer je hebt je naaimachine erbij en stik de twee lagen vast. Dit kan ook met de hand met een eenvoudige rijgsteek.

Tip: Laat de onderkant van de wanten breed genoeg zodat je hand er gemakkelijk in past.

Stap 4: Knip de overtollige stof weg, ongeveer 0,5 – 1 cm rond het stiksel. Zorg ervoor dat je niet te dicht langs het stiksel knipt zodat hij niet scheurt of uiteen valt. Stik nu met een naaimachine of met de hand het manchet, dit doe je door de onderkant om te slaan, en vast te stikken.

Stap 5: Draai de wanten om om je eindproduct te zien. Nu komt het moment om de wanten te versieren. Denk aan borduursels, applicaties of knopen. Leef je uit! Herhaal vervolgens alle stappen voor de andere zijde van de wanten. 

Heb je tips? Laat ze achter in de comments 🙂