3 workouts waarmee je meer calorieën verbrandt dan met hardlopen

Ken je dat? Je hebt totaal geen zin meer om naar de sportschool te gaan omdat je geen idee hebt wat je nu weer moet doen. Soms heb je een beetje inspiratie nodig voor een nieuwe workout. Op de site van Women’s Health Magazine kwam ik een artikel tegen met 3 workouts waarmee je meer calorieën verbrandt dan met hardlopen. Ik ga het eens proberen 🙂

vogue-spain
Vogue Spain

De 60/45/30 methode

Het is belangrijk om je spieren steeds op andere manieren te prikkelen als je effectief calorieën wilt verbranden, volgens Daphnie Yang, oprichter van HITT IT!, een speciaal soort intervaltraining. De intervaltraining van Yang zorgt ervoor dat iedereen in een korte tijd maximaal gebruik maakt van zoveel mogelijk spiergroepen. ‘Het sporten op deze manier geeft je metabolisme een extra boost en vormt je spieren effectiever dan dat hardlopen dat doet’, zegt ze. Probeer daarom eens onderstaande varianten: burn baby, burn. En oja: herhaal de variant naar keuze drie keer.

Optie 1:
30 seconden burpees – 10 seconden rust – 45 seconden jump lunges terwijl je met je armen zwaait – 10 seconden rust – 30 seconden mountain climbers – 10 seconden rust.

Optie 2:
60 seconden burpees met tricep push-up – 10 seconden rust – 45 seconden springen en met je knieën je borst aanraken – 10 seconden rust – 30 seconden planken – 10 seconden rust.

Verbrande calorieën: Elke interval duurt iets meer dan acht minuten en daarmee verbrand je ongeveer 100 tot 140 calorieën’, volgens Yang.


Total-body workout

‘In plaats van je hartslag tijdens het rennen constant te houden, zal je hart met deze workout verschillende tempo’s doormaken’, zegt personal trainer Chisel Club. Deze total-body workout bevat niet alleen oefeningen voor je onder- én bovenlichaam, maar ook voor je core. We like!
   
Deel 1: Doe elke oefening gedurende 45 seconden, rust daarna 60 seconden. Herhaal dit lijstje drie keer.

1. Plank walks
2. Squat jumps
3. Sumo squats
4. Push-ups
5. 2x 10 seconde sprinten

Deel 2: Doe elke oefening gedurende 45 seconden, rust daarna 60 seconden. Herhaal ook dit lijstje drie keer.

1. Mountain climbers
2. Side lunges
3. Core toe touches
4. Deep Squats
5. 3x 10 seconden sprinten

Verbrande calorieën: de verbrande calorieën hangen af van je gewicht, lengte en inzet, maar Williams zegt dat je er gemiddeld zo’n 350 tot 450 calorieën mee verbrandt.


Interval run

Ben je echt helemaal dol op hardlopen? Dan kun je je ronde ook extra uitdagend maken door er een interval training van te maken. ‘Door je echt te focussen op het afwisselen van tempo’s zal je je lijf extra uitdagen’, zegt hardloopcoach John Honerkamp.

1. Warming-up: ga 5 minuten op een normaal tempo joggen.
2. Ren 8 x 400 meter op een tempo wat je gemakkelijk 5 km kan volhouden.
3. Rust voor 30 seconden na elke interval, ga daarna 30 seconden in de plankhouding staan of doe 10 push-ups. Tip: wissel ze af na elke interval.
4. Sluit af met een cooling down loopje.

Verbrande calorieën: 350+


 

Heb je tips? Laat ze achter in de comments 🙂

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s